GOOGLE REKLAMLARI

Pages

30 Aralık 2012 Pazar

Trafik sigortası çok pahalı

GOOGLE REKLAMLARI

Trafik sigortası çok pahalı.Motosikletten çekiciye kadar tüm araçlar için ‘zorunlu’ olan Trafik Sigortası’nda prim tutarları kasko fiyatlarına yaklaştı.
Zaman'ın haberine göre 1 Temmuz 2008 tarihinden itibaren Hazine Müsteşarlığı yerine sigorta şirketleri tarafından belirlenmeye başlayan trafik sigortası primlerinde 4 yıl içerisinde yüzde 100’den daha fazla zam yapıldı. En yüksek çıkış bu yılın ikinci yarısında ortaya çıktı. Sigorta uzmanlarına göre 16,9 milyon adet araç sahibinin her yıl yenilemek zorunda olduğu trafik sigortasındaki fahiş artışın temelinde 4 temel konu yer alıyor: “Birincisi, kaza sonrası yaralananları (alkollü ve ehliyetsiz olsa bile) hastanelerde tedaviye kabul eden Sosyal Güvenlik Kurumu, her poliçeden aldığı payı iki katına yakın artırarak yüzde 10’a çıkardı. İkinci olarak, poliçede geriye dönük 10 yıl sorumluluk var; bir trafik kazasında yakınlarını kaybedenler 10 yıl sonra tazminat davası açabiliyor. Üçüncü olarak, trafik branşında zarar eden sigorta şirketleri prim artışı ile zararını azaltmak istiyor. Dördüncü olarak ise kaza yapan araçların tamir ve bakımı için oluşan yüksek servis bedelleri.”

Sigorta şirketleri tarafından illere, araçların türüne göre serbestçe belirlenen Zorunlu Mali Trafik Sigortası’nda prim tutarları makul sınırların dışına çıktığında Hazine tarafından müdahale edilebiliyor. 35 sigorta şirketini çatısı altında toplayan Türkiye Sigorta Birliği, bu konuda bir yaptırıma sahip değil, ancak 6 ayda bir geçerli olan ‘rehber tarife’ yayınlıyor. 1 Ocak itibarıyla geçerli olacak tarifeye göre İstanbul’da bir binek otomobilin yıllık trafik sigorta primi 468 lira olarak belirlendi. Sürücünün geçmişine bağlı olarak değişim göstermekle birlikte İstanbul’da bir otomobil için yıllık 585 liraya kadar çıkan trafik sigortası ödemesi söz konusu. Bu rakam 2005 yılında 117 lira, 2006’da 128 lira, 2007’de 135 lira iken sonraki yıllarda benzer bir artış eğilimi sergiledi.

Yeni durumda sürücüler kaza yaptıkça bir sonraki yıl trafik poliçe bedeli olarak bin hatta bin 500 liraya kadar çıkabilen bir tutarla karşı karşıya kalabilecek. Taksi, dolmuş, kamyonet, otobüs gibi ticari araçlarda trafik poliçesi tutarı 4 bin liraya kadar ulaşıyor. Son dönemde otomobilde bu alandaki primi en hızlı artan il olan Tunceli’de ise 6 aylık süreçte artış oranı yüzde 32 oldu. Ankara’da binek otomobil için trafik sigortası tarifesi 520 TL’ye kadar çıkabiliyor.  Bir kaza sırasında ödenecek teminat tutarları da yeni yılla birlikte değişiyor; buna göre sigorta şirketi otomobil ve taksi için araç başına 25 bin lira, kaza başına 50 bin lira, sağlık gideri kişi başına 250 bin lira, kaza başına bir milyon 250 bin lira, sakatlanma ve ölüm teminatı da kişi başına 250 bin lira, kaza başına bir milyon 250 bin lira ödemekle yükümlü. Yılın üçüncü çeyreğinde 755,5 milyon lira trafik primi toplanırken 188,7 milyon lira zarar ortaya çıktı. Prim tutarı yüzde 22 arttı, ancak toplanan primin yüzde 25’i zarar oluştu. Sigorta şirketlerine göre 2013 yılında prim bedellerinin daha da artması bekleniyor. Ekonomi yönetimi vatandaşın bu konuda mağdur olmaması için şirketlerin fiyatlarını internet üzerinden ilan etme formülü üzerinde duruyor.

Trafikteki araç sayısı ekim sonu itibarıyla 16 milyon 901 bin 785’e ulaştı. Yılın ilk dokuz aylık döneminde poliçe düzenlenen araç sayısı ise 10 milyon 252 bini buldu. Eylül 2012 tarihi itibarıyla alınan prim tutarı 2 milyar 448 milyon lira iken ödenen tazminat miktarı ise 1,7 milyar liraya yaklaştı. Sektördeki toplam muallak hasar ise 1 milyar 179 milyon lira. Geçen yıl ödenen tazminatların yanı sıra muallak hasar ve faaliyet giderleri sebebiyle sektörün toplam zararı 457 milyon lira idi. Eylül 2012 tarihiyle rakam 650 milyon lirayı aştı. Trafik sigortası yapılması zorunlu olmasına rağmen özellikle taşrada denetim yetersizliği sebebiyle bu konu fazlaca önemsenmiyor. Türkiye’de trafiğe çıkan araçların 3,5 milyonunun sigortasının yapılmadığı hesaplanıyor. Trafikte en yoğun olarak bulunan otomobillerin sigortalılık oranı yüzde 90 civarında. En fazla sigortasız araç sayısı İç Ege şehirlerine kayıtlı.

Kaza sonrası yaralananları (alkollü, ehliyetsiz olmasına bakmaksızın) hastanelerde tedaviye kabul eden Sosyal Güvenlik Kurumu, her poliçeden aldığı net payı iki kata yakın artırarak yüzde 10’a çıkardı. Poliçede geriye dönük 10 yıl sorumluluk var; bir trafik kazasında yakınlarını kaybedenler 10 yıl sonra tazminat davası açabiliyor. Kaza yapan araçların tamir ve bakımı için oluşan servis bedelleri arttı. Kaskonun aksine trafik branşında sürekli zarar eden sigorta şirketleri prim artışı ile zararını azaltmak istiyor.

Sigortacılık sektör temsilcilerinden edinilen bilgilere göre Zorunlu Trafik Sigortası’nda şehirlerin trafik durumu belirleyici oluyor. Aksi bir durum olmadıkça bu kapsamda en pahalı poliçe İstanbul, Ankara ve İzmir’de kesiliyor. Trafik yoğunlunun az olduğu şehirlerde ise rakam oldukça düşük. Dört yıl önce Zorunlu Trafik Sigortası dip fiyatları görmüştü. Sektör ortalaması 100 liranın üzerinde tutunurken trafik yoğunluğunun az olduğu Kırşehir’de rakam 30 liraya kadar gerilemişti. Türkiye Sigorta Birliği’nin 2011 yılı verilerine göre 2011 yılında 12 milyon 942 bin 474 adet trafik zorunlu mali sorumluluk sigortası poliçesi, 122 bin 671 adet de karayolu taşımacılığı zorunlu ferdi kaza sigortası poliçesi düzenlendi. Zorunlu mali sorumluluk sigortası yaptırılan araçlardan toplam 2 milyar 598 milyon 251 bin lira prim alındı. Ödenen hasar tazminatı ise 1 milyar 952 milyon 364 bin lira oldu.

Taksi, minibüs ve otobüs gibi araçlar sürekli trafikte oldukları için risk yüksekliği sebebiyle onların ödediği rakam binek araçlara göre daha yüksek oluyor. Ortalama 300 lira civarında olan trafik sigortası miktarı ticari araçlarda 4-5 katını bulan fiyatlara kadar çıkabiliyor. Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu Başkanı Bendevi Palandöken de kısa süre önce trafik sigortasının esnafı mağdur ettiğini,  esnaftan ödenmesi mümkün olmayan tutarlarda prim talep edildiğini belirtmişti.